Hvordan Velge Riktig Profilbilde for CV eller LinkedIn?

Forskning viser at du bruker 1/10 sekund fra du ser et ansikt til du bestemmer deg for å stole på den personen eller ikke. Det er slett ingen overdrivelse at førsteinntrykket er viktig.

Med dagens digitale løsninger er portrettbilder i stor grad det som vil være med på å danne grunnlaget for de førsteinntrykkene du gir. Det kan være mange i løpet av en hektisk dag.

For å ta det positive; du trenger bare ett godt (men det er ingenting galt med flere) bilde til å representere deg. Men da må det i tillegg være så godt som mulig. Det vil stå på nett og skinne selv de ukene hvor du har sovet dårlig. De dagene du er småpjusk eller sitter på hjemmekontor i joggebukse.

Under så kommer en del tekst med sammendrag og konklusjon til slutt. 

portrettbilde, portrettfotograf, linkedin bilde, portrettbilde til jobb, portrettbilde jobb

Velge riktig  profilbilde for LinkedIn eller CV

‍Et godt portrettbilde av deg skal gjenspeile dine profesjonelle mål, ambisjoner og verdier. Som jeg skrev over; alle kan ha en dårlig dag, men portrettet må se ut som om du har den beste dagen i livet.

Har du en klar idé om hva profilen din skal vise av dine ferdigheter, erfaringer og personlighet? Hvis svaret er nei, så ikke fortvil. Denne artikkelen vil gi deg litt innsikt i hvordan du kan presentere deg best mulig på ditt LinkedIn bilde.

LinkedIn bilde – Det handler om tillit

En salgscoach vil argumentere for at det ikke er produktet som er det viktigste i en salgsprosess – det er kunden. Uansett om jobben din er å selge et produkt eller tjeneste så må kunden ønske å gjøre handel med deg. Kunden må ha tillit til at du kan bidra med den best mulige løsningen. Det må ikke være noen tvil om at du er den beste til å gjøre jobben.

Alle som har suksess innenfor salg vil si seg enige at kunden kommer først. Alltid.

Å bygge en sunn og økende kundebase er ikke enkelt eller gjort i en håndvending. Men det er slett ikke umulig.

Hvordan kan et profilbilde gi et godt inntrykk?

Et bilde med et ekte smil som uttrykker selvtillit er en enkel måte å gjøre en potensiell kunde komfortabel med deg som selger.

Se for deg at du går inn på nettsiden til et eiendomsmeglerkontor for å se etter en megler som kan selge huset ditt for deg. Ville du valgt han som ser ukomfortabel ut?

Når noen ser på LinkedIn profilen din eller finner portrettet på andre nettsider og ser en glad person så vil de forbinde deg med noe positivt. 

Vi vet at man har en tieldels sekund på å gi et godt førsteinntrykk. I dagens digitale hverdag finner folk stadig flere produkter på nett. Et profilbilde vil i mange tilfeller være det som er med på å danne førsteinntrykket.

LinkedIn er en av de viktigste sosiale medieplattformene for profesjonelle for å få kontakt med hverandre og sikre nye jobbmuligheter. En sterk LinkedIn-tilstedeværelse vil hjelpe deg å vise dine ferdigheter, erfaring og personlighet for potensielle arbeidsgivere eller kunder. En god LinkedIn-profil kan også hjelpe deg med å få nye kunder, utvide virksomheten og styrke ditt personlige og profesjonelle nettverk.

Vis dine ambisjoner

Å ha profesjonelle profilbilder viser at man er villig til å legge ekstra innsats i merkevaren. Et rent, profesjonellt profilbilde som utstråler selvtillit og profesjonalitet kan være det som får kunden til å velge deg over konkurrenten.

Vis din personlighet

Selv om uttrykket bør være profesjonellt og striglet, bør man søke en løsning som både viser profesjonalitet og samtidig viser de menneskelige sidene som er relevant for det man ønsker å kommunisere. Vi er ikke roboter og ønsker å forholde oss til ekte personer med menneskelige egenskaper. Et glimt i øyet eller et varmt smil kan være nok. Det er så enkelt eller så vanskelig.

Finn de riktige bildene for profilen din

Tar du det som er skrevet over i betraktning, er vi godt på vei til å finne det riktige bildet for din LinkedIn-profil. Det er ikke alltid så lett å vurdere hvilke som er best av egne bilder. Man kan selvfølgelig spørre venner om råd, men også ha i bakhodet at de kanskje vil være redde for å gi sin oppriktige mening i frykt for å såre. Du bør i så fall spørre en person som du vet ikke er redd for å si sin oppriktige mening.

Finnes det portrettbilder av deg fra før bør du også ta en kikk på de. Ligger de på en bedriftside allerede så bør du sammenligne deg med kollegaene/konkurrentene dine. Kommer du svakt ut, bør du vurdere å få tatt nytt bilde.

Det samme gjelder om bildet er gammelt og ikke representerer deg slik du ser ut nå. Det kan være fristende å bruke et bilde hvor du var 10 år yngre, men da vil også kundene forvente å møte denne personen.

CV bilde – ja eller nei?

Her må jeg innrømme at svarene er ganske sprikende. Noen headhuntere og rekrutterere kan sverge på både det ene og det andre. Og det kan være gode grunner til både å inkludere – og ikke inkludere bilde på CVen. Men det som jeg vet, er at dersom man velger å ha CV bilde så bør det være av profesjonell kvalitet og vise søkeren fra sin beste side.

Konklusjon

LinkedIn er et verdifullt verktøy for profesjonelle til å bygge nettverket sitt, få kontakt med andre og finne nye muligheter. Du kan bruke LinkedIn til å vise frem dine ferdigheter, erfaringer og personlighet for å få oppmerksomheten til potensielle arbeidsgivere, samtidig som du fremmer ditt profesjonelle nettverk.

Det ligger mye arbeid bak en god LinkedIn-profil, og et godt profilbilde er kun én bestanddel. Men så er det også slik at et bilde sier mer enn 1000 ord.

Så hva slags bilde skal man ha på LinkedIn?

For å kunne være et godt profilbilde til LinkedIn/CV/Andre jobbrelaterte profiler må det oppfylle følgende kriterier.

– Gi et godt, positivt førsteinntrykk av deg som person

– Troverdig, gjenkjennelig og ikke utdatert.

– Være av en kvalitet som matcher eller helst overgår dine konkurrenter.

– Være relevant til den næringen du er i, eller ønsker å være i.