16 aug Portrettfoto Som Vekker Oppmerksomhet. Noen viktige Tips
Portrettfoto
Portrettfoto må være gode – Dette trenger du å vite for å få et
Det er ikke mange sekundene man har på å gjøre et godt førsteinntrykk når man møter noen for første gang. Det kan ha en lang og varig effekt. Med dagens elektroniske løsninger vil ofte et portrettbilde danne grunnlag for førsteinntrykket. Et bilde kan være den perfekte måten å fange en persons personlighet, og også deres personlige merkevare. Et flott portrett fremhever ikke bare dine beste egenskaper; den viser også hvem du er som person, hva du står for og hva en kan forvente av deg som person.
Hvorfor et godt portrettfoto betyr mye
Portrettbilder av de ansatte kan være det første nye kunder ser når de besøker nettstedet ditt eller foretar et kjøp. Bildet er førsteinntrykket, og det kan være med på å utgjøre forskjellen på salg eller ikke. Det er viktig å huske at et flott portrett ikke bare handler om hvordan du ser ut. Det handler også om hva du utstråler. Et godt portrett får deg ikke bare til å se bra ut; det skildrer også selvtillit, pålitelighet og profesjonalitet. Gode bilder av alle de ansatte kommuniserer at dette er et selskap som vi kan stole på at jobben gjøres godt.
Hva er viktig å vite for å få et godt portrett? (hint: god kommunikasjon)
Å få tatt et godt portrettfoto handler egentlig om det samme som alle andre menneskelige forhold: det tar tid og å bygge tillit og kommunisere behov. For en fotograf og modell så gjelder dette begge veier. Du kan ikke forvente å gå inn i et studio, trykke på noen få knapper og gå ut med det perfekte portrettet. Å få et flott portrett krever forberedelse, kommunikasjon og tålmodighet. Fotografen må vite hva du trenger og ønsker fra fotograferingen, og du må forstå prosessen og hvordan de ser deg. På denne måten kan dere hjelpe hverandre med å få best mulig resultater. Det er et samarbeid! Selv om det er viktig å finne en fotograf hvis stil og visjon samsvarer med merkevaren din, vil du også finne en som kan levere resultatene du leter etter. Det finnes mange forskjellige fotografer der ute, og det kan være vanskelig å vite hvilken som er det riktige valget. Finn noen du liker arbeidet arbeidet til, og som gir deg god magefølelse. Ikke bare skal bildene se bra ut, men dere skal også ha et smidig kundeforhold som forhåpentligvis kommer til å vare i mange år fremover.
Vis bedriften fra sin beste side
Hva vil du at portrettene eller bildene skal si om bedriften din? Hva er det som er viktig å vise frem? Disse spørsmålene er viktig for å veilede fotografen din og hjelpe med å forstå den hvilken visjon og behov du har. Du må også bestemme hvilket miljø som er relevant å ta bildene i. Hvis du vil vise frem teamet ditt på et kontor, finn en ren, hvit bakgrunn. Hvis det er arbeidsmiljøet du vil skildre, finn et visuelt interessant sted. Et annet viktig aspekt ved å få et flott portrett er å finne den rette fotografen til jobben.
Her er et par ting du bør se etter hos en fotograf når du ansetter dem til å ta dine bedriftsportretter:
Erfaring – Har fotografen erfaring med å jobbe med bedrifter som din? Har de erfaring i akkurat din bransje?
Referanser – Sjekk på hjemmesiden om det finnes lignende portrettfoto eller bilder som du er ute etter. Om du ikke ennå har en klar idé kan hjemmesiden også fungere som inspirasjon.
Budsjett – Bedrifter har forskjellige budsjett til markedsføring. Det er viktig å finne en fotograf som passer for ditt budsjett og dine behov. Sjekk hva som inngår i de forskjellige prisene eller pakkene.
Fire tips for å få det beste ut av samarbeidet
– Bli litt kjent – Fotografen må sette seg inn i dine behov, og du må også vite hva fotografen kan gjøre for deg. Se på dette som en investering. Å ha et pågående, smidig samarbeid er i alles interesse.
– Kjenn merkevaren din – Bildene må gjenspeile kjerneverdiene og identiteten til din bedrift og bygge opp under disse. Hva er det som er viktig for deg å kommunisere?
– Kjenn bedriftens behov – Forskjellige flater trenger forskjellige bilder. Kanskje er det nøkkelpersonell som er mye i media som trenger en variert og oppdatert bildebank.
– Gjør research – Det er mange forskjellige fotografer der ute. Finn noen hvis arbeid du liker, som passer for budsjettet ditt, og som kan levere portrettene eller bildene du er ute etter.
Slik møter du forberedt til portrettfotografering
Før du skal fotograferes, sørg for at du er litt forberedt. Husk at målet til dere begge er å ta det beste mulige portrettet av deg. Det krever kanskje at man er villig til å gå litt ut av komfortsonen. (hvem er det ikke som synes det er litt pinlig å bli fotografert uansett). Men husk at dette er et samarbeid og at det er fotografens jobb å guide deg gjennom prosessen.
Her er noen tips for å hjelpe deg med å forberede deg til fotograferingen:
– Gå inn i det med en positiv innstilling – Som jeg skriver over er dette et samarbeid med ett formål – få best mulig bilder av deg!
– Se bra ut – Det gjelder litt de samme reglene som når man skal ut. Litt ekstra innsats gjør at man ikke bare ser bedre ut, men også føler seg vel. Det har mye å si for bildene. Ta på noen klær du synes er pene. Stryk skjorten, klipp negler og kanskje håret?
– Stol på fotografen – Fotografen har lang erfaring med å jobbe med folk. Fotografen vet også hva som fungerer og hva som ikke. Å ta portrettfoto er en prosess – og jeg har vel enda til gode at det første bildet er det beste. Så vit at det tar litt tid å varme opp.
Konklusjon
Et flott portrettfoto vil ofte være det første kundene dine ser. Et godt portrett skal ikke bare få deg til å stråle – det viser også også selvtillit, pålitelighet og profesjonalitet. I dag med alle elektroniske løsninger er etterspørselen etter gode og oppdaterte bilder stort. En bedrift vil ofte publisere på flere flater så få oversikt over hvilke bilder det er behov for, og sørg for å ha en oppdatert bildebank. Forbered deg så mye som mulig, og gå inn i opptak med en positiv holdning. Husk at det er i alles interesse at bildene blir så gode som mulig.