15 mar Trenger du bilder til årsrapport?
Trenger du bilder til årsrapport?
Årsrapporten er ett viktig ansikt og kommunikasjonskanal utad for bedriften. Egne bilder er med på å gi et unikt og genuint inntrykk.
Selv om tallene er det viktigste i en årsrapport, er bilder og design viktige komponenter for å undertsøtte budskapet. Årsrapporter/årsmeldinger og kvartalsrapporter skal gi et innblikk i bedriften, bedriftens «sjel». Investorer vil ønske et innblikk i daglig drift, prosjekter og «møte» nøkkelpersoner.
Hva slags bilder kan man ha i en årsrapport?
Dette varierer litt fra bedrifte til bedrift, men en gjenganger som har blitt en slags standard er portrettbilder av ledergruppen. Mange tar også med bilder fra relevante prosjekter, arbeidssituasjonsbilder som viser ansatte i arbeid eller interiørbilder fra lokalene. Noen velger også å ta artistiske bilder som har relevans til det bedriften holder på med. Når jeg fotograferer bilder til årsrapporter så tar vi ofte forskjellige typer bilder, slik at man får stor bredde og variasjon.
Tenk helhetlig
Tenker man på at alt av bilder skal inngå i en bildebank så kan det være lettere å få overblikk i hva som mangler, eller hva som trengs mer av. Man ser for eksempel ofte at gode bilder av nøkkelpersoner kan fort bli «brukt opp», det vil si brukt for mye. Som fotograf så er man vant til å bli briefet med hva bedrifter ønsker å nå ut med – også komme opp med ideer til bilder som kan understøtte dette.
Er det egen marked/designavdeling i bedriften vil fotografen jobbe tett med denne helt fra planlegging til gjennomføring og etterarbeide.